eRepBelgium
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

bijna verkiezingen - iemand goesting?

+27
NLSP
Boklevski
aVegan
Glenn Wauters
ChjpHunter
Telfix
Orango
Dendraad
palodigon
Knights of Ni
Helviro
Aldous Zamiatin
shadowukcs
Gregoir
venusje
Rithulme
Theneka
Eniotna
Olv007
Val3rian
Apotygma
Reaussou
Sammy Tanghe
Jacob van Artevelde
oXyTeC
JHemelhof
counterstriker
31 posters

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by counterstriker 2010-06-01, 01:29

Als student zijnde vind ik het eerst en vooral schandalig dat die verkiezingen altijd in juni vallen en nu is het weer zo een stront dag, de dag erna heb ik examen, ouders zijn op citytrip en dus heb ik een volmacht voor hen ipv zij voor mij.
En de volgende dag kan ik wel een examen gaan afleggen.
Voorts vind ik het ook schandalig dat we nu weeral naar dat stemhokje moeten, waarom kunnen wij eens niet NON zeggen (lol)
Kortom enorm irritant dat het een jaarlijkse gewoonte wordt en dat ze het altijd in juni doen (juist in den blok, en tis dan al schoon weer en wk voetbal al genoeg afleiding dus :s)

counterstriker
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 348
Points : 400
Join date : 2010-05-11
Location : eBrussels

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by JHemelhof 2010-06-01, 07:32

Ik moet niet gaan stemmen (te jong) dus heb dat probleem niet Very Happy
Ik begrijp jouw standpunt wel, maar nu is het eigenlijk het moment om voor een deftige partij te stemmen Wink
JHemelhof
JHemelhof
Diligent Poster
Diligent Poster

Posts : 189
Points : 214
Join date : 2010-05-12
Age : 29

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by oXyTeC 2010-06-01, 08:59

niet the politieke schuld maar de stemmers dat we op nieuw moeten stemmen Wink
oXyTeC
oXyTeC
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 250
Points : 255
Join date : 2010-02-05
Age : 36

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Jacob van Artevelde 2010-06-01, 09:44

counterstriker wrote:Als student zijnde vind ik het eerst en vooral schandalig dat die verkiezingen altijd in juni vallen en nu is het weer zo een stront dag, de dag erna heb ik examen, ouders zijn op citytrip en dus heb ik een volmacht voor hen ipv zij voor mij.
En de volgende dag kan ik wel een examen gaan afleggen.
Voorts vind ik het ook schandalig dat we nu weeral naar dat stemhokje moeten, waarom kunnen wij eens niet NON zeggen (lol)
Kortom enorm irritant dat het een jaarlijkse gewoonte wordt en dat ze het altijd in juni doen (juist in den blok, en tis dan al schoon weer en wk voetbal al genoeg afleiding dus :s)

Had je dan liever gehad dat we nog een jaar langer bleven aanmodderen ? Zoals het nu ging, was het niet te houden. En de verkiezingen een paar maanden uitstellen was geen optie gezien het voorzitterschap van de EU ...
Een soep is het ... waar niet teveel aan gaat veranderen vrees ik na de verkiezingen ... een paar procentjes bij en af overal en dan waarschijnlijk een rooms-rode coalitie, misschien met vld erbij als ze niet genoeg zetels halen ...

en on-topic Smile ... : ik ben zelf geen student meer, maar de examens in juni waren voor mij ook meer een kwestie van discipline (voetbal, tennis, ... op tv + schoon weer) dan effectief de leerstof kunnen leren/snappen ... maar de ontlading achteraf was des te groter! Blijven doorgaan zou ik zeggen, of ge zit in september en/of volgend jaar met hetzelfde probleem Wink
Jacob van Artevelde
Jacob van Artevelde
Forum Titan
Forum Titan

Posts : 462
Points : 562
Join date : 2010-03-27
Location : Vlaanderen

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Sammy Tanghe 2010-06-01, 11:43

volgende dag ook examen en ik weet dat ik zobiezo die dag voor den TV ga zitten om te zien hoe de stemresultaten gaan lopen Razz

en ja, ik blijf vooral hopen dat de tsjeven EINDELIJK wat klop krijgen voor hun wanbeleid en leterme's idiotie de afgelopen 3 jaar.
Sammy Tanghe
Sammy Tanghe
2,000 Premium Club Member
2,000 Premium Club Member

Posts : 2418
Points : 2499
Join date : 2010-03-21

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Reaussou 2010-06-01, 11:52

Ik ben DOL op verkiezingen. Jammer dat ik de dag erna examen heb. Ik ga dus sterk op voorhand leren zodat ik héél de dag naar Ivan De Vadder en Linda De Win hun improviserende journalistiek kan kijken.

't Gaan historische verkiezingen worden. Voor een 'politieke wetenschapper in spé' zijn dit uiterst interessante tijden.

Iemand die zich niet schaamt om zijn stemgedrag te delen?
Kamer: PVDA+
Senaat: Groen!
Reaussou
Reaussou
Admin
Admin

Posts : 387
Points : 445
Join date : 2010-03-08
Age : 37

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Sammy Tanghe 2010-06-01, 11:59

hoogst waarschijnlijk openVLD, ofschoon ik het niet echt heb met hun laatste confederalistisch parcours ...
Sammy Tanghe
Sammy Tanghe
2,000 Premium Club Member
2,000 Premium Club Member

Posts : 2418
Points : 2499
Join date : 2010-03-21

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Apotygma 2010-06-01, 12:20

OpenVLD omdat NV-A juist iets te extreem is. Vlaanderen kan niet zonder Wallonië, zeker op economisch vlak niet. Regio Vlaanderen is goed gewaardeerd in Europa, maar Land vlaanderen zou desastreus zijn
Apotygma
Apotygma
2,000 Premium Club Member
2,000 Premium Club Member

Posts : 2005
Points : 2208
Join date : 2010-01-20
Age : 33

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by oXyTeC 2010-06-01, 12:59

wss NV-A

al moet ik wel zeggen dat openVLD met de jonge De Croo aan het roer me ook wel aanstaat de laatste tijd


ps: niet dat ik voor de splitsing van Belgie ben, maar er moet wel het een en het ander veranderen
oXyTeC
oXyTeC
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 250
Points : 255
Join date : 2010-02-05
Age : 36

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Sammy Tanghe 2010-06-01, 13:20

een stem voor de NV-A is een stem voor de splitsing van belgië helaas.

onthoud: voor hun is deze staatshervorming een tussenstation naar totale onafhankelijkheid. http://www.nv-a.be/waar-wij-voor-staan
Sammy Tanghe
Sammy Tanghe
2,000 Premium Club Member
2,000 Premium Club Member

Posts : 2418
Points : 2499
Join date : 2010-03-21

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Val3rian 2010-06-01, 13:26

Jacob van Artevelde wrote:Had je dan liever gehad dat we nog een jaar langer bleven aanmodderen ? Zoals het nu ging, was het niet te houden.

Hallo!? Gewoon voor BHV... er zijn wel veel belangrijkere dingen met de crisis enz.

Ik heb tot m'n 12 jaar in Vlaanderen geleefd (BHV) en ik begrijp niet waarom dat zo belangrijk is. Ik ging naar school in het Nederlands en enkel de franstaligen waren daar tweetalig. Wat is nu het probleem ? Dat in sommige gemeentes, je de papieren in het Frans kan hebben? Dat er te veel franstaligen zijn (de "verfransing" ) ? Suspect

En ik ga voor ... niemand stemmen. In Wallonië verandert dat toch niets. Laughing

Wat in België moet veranderen: weg met de provincies, weg met de werkloosheidsuitkering die je hele leven mag duren (max 1 of 2 jaar of zoiets) en de sociale zekerheid federaal houden (Vlaanderen heeft een oudere bevolking en zal dus geld nodig hebben).

Wat er zeker niet moet komen: een franstalige premier. Zoals we in het frans zeggen: "C'est un cadeau empoisonné" Very Happy En ook geen confederale staat: Vlaanderen en Wallonië hebben immers elkaar nodig.

(Oh, en wees gerust, ik begrijp ook niet waarom zoveel mensen voor de PS stemmen ... of ik begrijp het heel goed maar dan is het altijd maar op korte termijn denken)

Val3rian
Diligent Poster
Diligent Poster

Posts : 121
Points : 126
Join date : 2010-05-03
Age : 34
Location : eBrussels (RL: Wallonia)

http://www.erepublik.com/fr/citizen/profile/3174192

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Jacob van Artevelde 2010-06-01, 13:38

NV-A.

Splitsing van België zal er nooit komen, maar, op zijn Belgisch, als je (te) veel vraagt, krijg je misschien toch iets = autonomer Vlaanderen.

@Apotygma: het is niet omdat Vlaanderen en Wallonië wat onafhankelijker zouden worden, dat ze niet meer moeten samenwerken. 't Wordt sowieso meer en meer Europa ttz dat is toch de bedoeling in de komende jaren/decennia.
Jacob van Artevelde
Jacob van Artevelde
Forum Titan
Forum Titan

Posts : 462
Points : 562
Join date : 2010-03-27
Location : Vlaanderen

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Olv007 2010-06-01, 14:07

Ik woon sinds een paar jaar in Brussel dus heb keuze zat om voor te kiezen.

Mijn keuze: geen idee...
Olv007
Olv007
Forum Neenja
Forum Neenja

Posts : 4316
Points : 4917
Join date : 2009-12-28
Age : 45
Location : Flanders

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by counterstriker 2010-06-01, 15:57

Sammy Tanghe wrote:een stem voor de NV-A is een stem voor de splitsing van belgië helaas.

onthoud: voor hun is deze staatshervorming een tussenstation naar totale onafhankelijkheid. http://www.nv-a.be/waar-wij-voor-staan

goh, eerlijk gezegd stem ik 2 keer op NV-A of LDD, waarschijnlijk de eerste, en tussenstation of niet, ze gaan nooit een meerderheid vinden voor totale onafhankelijkheid, dus daarvoor heb ik geenzins schrik.
Maar een staatshervorming is nodig, de verfransing van BHV vind ik echt schandalig, onze voorouders hebben zo lang gevochten voor vlaanderen en om het vlaams als standaard taal te krijgen en nu wordt er mede door de vele immigranten (wie ik het niet kwalijk neem dat ze frans spreken aangezien het makkelijker aan te leren is dan nederlands) wordt die regio nu verfranst, iets wat ik enorm betreur.
Daarnaast moet de rsz nu eindelijk gesplists worden, 60 % van de belastingen (vlaanderen heeft ook 60% van de bevolking) wordt door vlamingen betaald maar omgekeerd gaat wel 60% van de rsz uitgaven naar wallonië, zoiets vind ik niet kunnen.
Vandaar mijn stem naar ofwel NV-A ofwel LDD

ps: ook ik zal wsnlijk met een half oog naar de verkiezingsshow op één kijken, en de dag erna op hoop van zeggen juist een 10 halen xD


Last edited by counterstriker on 2010-06-01, 16:00; edited 1 time in total

counterstriker
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 348
Points : 400
Join date : 2010-05-11
Location : eBrussels

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by counterstriker 2010-06-01, 15:58

Jacob van Artevelde wrote:NV-A.

Splitsing van België zal er nooit komen, maar, op zijn Belgisch, als je (te) veel vraagt, krijg je misschien toch iets = autonomer Vlaanderen.

@Apotygma: het is niet omdat Vlaanderen en Wallonië wat onafhankelijker zouden worden, dat ze niet meer moeten samenwerken. 't Wordt sowieso meer en meer Europa ttz dat is toch de bedoeling in de komende jaren/decennia.
+1

counterstriker
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 348
Points : 400
Join date : 2010-05-11
Location : eBrussels

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Reaussou 2010-06-01, 16:19

Ik ben voor een nationale kieskring en de herinvoering van de eenheidsstaat met afschaffing van gemeenschappen, gewesten, taalgrenzen, provincies en andere "tsjeven"-instellingen. Tevens mogen er heel wat bevoegdheden naar de kleinste administratieve eenheid worden overgeheveld, de gemeenten.

Daarmee gepaard moet Engels voor de drie gemeenschappen 2de taal worden. Ook nationale TV mag Engels worden. Het grootste probleem dat Vlaams separatisme in de hand werkt zijn taalproblemen. Als ik Waal was zou ik ook geen Nederlands willen leren hoor. Wat zijt ge daar in godsnaam mee?

Ik heb het niet zo voor dat geschiedkundig nationalistisch culturalisme waar onze imaginaire Vlaamse fierheid op gebaseerd is. Ik ben Europeaan, ik ben wereldburger.

Meestal word ik uitgelachen met dit standpunt, maar binnen dit en 250 jaar lachen ze met het begrip "nationalisme." Nationalisme was een wapen uit de Franse Revolutie dat meestal als speerpunt van een politieke ideologie wordt gebruikt. Onze wereld wordt alsmaar liberaler en vrijer. Het zou mij dus niet verwonderen dat de soevereiniteit (die de weg aflegde van God -> Goddelijke plaatsvervanger -> Natie) naar het volk verschuift. Een natie is ten slotte een geestelijke constructie.

Maar enfin... ik bekijk het vanuit filosofische hoek, niet de praktische hoek. Geschiedenis is ten slotte incrementeel. Tevens komt na reactionair gedrag meestal een revolutionaire gebeurtenis.
Reaussou
Reaussou
Admin
Admin

Posts : 387
Points : 445
Join date : 2010-03-08
Age : 37

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by counterstriker 2010-06-01, 16:28

@ reaussou

lol dan staan we in RL ook lijnrecht tegevenover elkaar, in het algemeen ben ik niet echt een grote cultuur fan, cultuur wordt mijn inziens steeds mondialer en oppervlakerig in onze moderne communicatiewereld.
Nochtans ben ik een hevig voorvechter van de vlaamse taal, en vlaamse eigenheid, dus in zekere zin kan ik me als nationalist beschouwen, alleen dan in een veel minder extremere vorm.
Een administratieve confederale staat lijkt me dan ook de weg dat ons land zou moeten inslaan, en dat binnen een groeiend europa.
Goh wat het Engels betreft heb je zeker en vast mijn steun, ik bedoel face it, onze wereld wordt steeds opener en in een paar seconden ben je in contact met iemand uit Nieuw Zeeland, Engels is nu eenmaal wereldtaal nummer 1 elke burger zou op zijn minst een basiskennis van het Engels moeten hebben me dunkt.
Maar zover zie ik helaas niet komen, juist omwille van de culturele eigenheid die gemeenschappen wensen te behouden.
Wat betreft de eenheidsstaat ga ik niet akkoord, ik heb het eerder tevinden voor een confederale staat, waarin de gewesten en gemeenschappen 1 orgaan worden.

counterstriker
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 348
Points : 400
Join date : 2010-05-11
Location : eBrussels

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Val3rian 2010-06-01, 16:32

@counterstriker: het is niet omdat BHV splits dat de franstaligen er niet zullen blijven hoor en ze gaan niet van taal veranderen.

Oh en Vlamingen vergeten ALTIJD dat Walen vroeger waals spraken en dat zij verfransd werden. Alleen de elite sprak Frans.

Ik ben ook voor een nationale kieskring maar voor mij is een federale staat goed.

60 % van de belastingen (vlaanderen heeft ook 60% van de bevolking) wordt door vlamingen betaald maar omgekeerd gaat wel 60% van de rsz uitgaven naar wallonië

Dat is gewoon propaganda ... cijfers kunnen van alles zeggen... btw, Vlaanderen heeft een oudere bevolking dan Wallonië dus zal binnenkort het budget van de pensioenen naar omhoog gaan. Stop kort termijn denken.

Jacob wrote:het is niet omdat Vlaanderen en Wallonië wat onafhankelijker zouden worden, dat ze niet meer moeten samenwerken. 't Wordt sowieso meer en meer Europa

Jij zegt: meer autonomie voor de regio's en juist daarna dat men de regio's(landen) moet afschaffen (Europa) !? Niet logisch volgens mij.

Val3rian
Diligent Poster
Diligent Poster

Posts : 121
Points : 126
Join date : 2010-05-03
Age : 34
Location : eBrussels (RL: Wallonia)

http://www.erepublik.com/fr/citizen/profile/3174192

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by counterstriker 2010-06-01, 16:40

@ Val3ian

-ik ben bewust van dat bhv feit, maar het zal allezins meer franstaligen ontmoedigen om daar te komen wonen, wat de verfransing zal stoppen, voorts zullen de kinderen van die franstaligen vlaams blijven leren op vlaamstalige scholen (tenzij ze in brussel naar school gaan)
- Ik ken de geschiedenis, maar de taalstrijd die belgië in ons verleden (ik meen dat de laatste uit de jaren 50 is, niet zeker allezins) mag niet verloren gaan.
- Propaganda echt niet; cijfers heb ik gezien destijds in middelbaar, zou het eens moeten opzoeken wat de exacte situatie nu is, maar het zal niet veel schelen.
Btw, Vlaanderen heeft procentueel minder werklozen dan Wallonië, voorts heeft Wallonië meestal dezelfde partijen aan de macht, en het zijn nu niet echt partijen die uitblinken op econmische maatregelen (PS) dus het is geen korte termijn denken.
- De autonomie voor de regio's voor nationale/regionale aangelegeheden moet er komen, voor internationale kwestie's moet europa belangrijker worden ipv individuele landen.

counterstriker
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 348
Points : 400
Join date : 2010-05-11
Location : eBrussels

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Eniotna 2010-06-01, 16:48

Ik heb pas op 16 juni examen clown

Ik weet wel nog niet voor wie ik ga stemmen. Ik zal dat waarschijnlijk pas in het stemlokaal beslissen...

Eniotna
Regular Poster
Regular Poster

Posts : 55
Points : 59
Join date : 2010-01-20

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Sammy Tanghe 2010-06-01, 17:01

counterstriker wrote:@ Val3ian

-ik ben bewust van dat bhv feit, maar het zal allezins meer franstaligen ontmoedigen om daar te komen wonen, wat de verfransing zal stoppen, voorts zullen de kinderen van die franstaligen vlaams blijven leren op vlaamstalige scholen (tenzij ze in brussel naar school gaan)
- Ik ken de geschiedenis, maar de taalstrijd die belgië in ons verleden (ik meen dat de laatste uit de jaren 50 is, niet zeker allezins) mag niet verloren gaan.
- Propaganda echt niet; cijfers heb ik gezien destijds in middelbaar, zou het eens moeten opzoeken wat de exacte situatie nu is, maar het zal niet veel schelen.
- De autonomie voor de regio's voor nationale/regionale aangelegeheden moet er komen, voor internationale kwestie's moet europa belangrijker worden ipv individuele landen.

- sta me toe argument 1 ff in het belachelijke te trekken: "OMG, ik kan niet voor Milquet of Onkelinkx stemmen, ik ga ni meer in Halle-Vilvoorde wonen, ze!"
Het splitsen van BHV an sich verandert enkel de kiesprocedures in deze regio. En wat er niet bij vermeld wordt, is dat als dit wegvalt, de Brusselse Vlamingen helemaal ondervertegenwoordigt zullen worden. Maar verfransing in de zin van Franstaligen die in de randgemeentes rond Brussel gaan wonen, zal blijven.
- de verwezelijkingen van die taalstrijd gaan nu wel ver: in feite heeft dat een wig geslagen in enige gemeenschappelijke cultuur die we hadden.
- Cijfers worden altijd mee geschermd. Feit is dat vroeger Wallonië, in zijn gloriedagen, Vlaanderen subsideerde, nu omgekeerd, wie weet het morgen? (het onderzoek enkele jaren geleden dat dit tegensprak, maakte enkele fouten, o.a. dat tolrechten die werden geheven op goederen onderweg van en naar Waalse fabrieken op het conto van Vlaanderen werd gezet, omdat die geïnd werden in Antwerpen. Maar zonder Waalse fabrieken waren die goederen nooit gepasseerd dusja)
- hou er rekening mee dat indien je gaat naar een europa van regio's de grootste nationalistische regio's nog meer te zeggen hebt. Als je allerlei landen gaat afbreken, zoals een UK in schotland, wales, engeland en Noord-Ierland, een België in Vlaanderen en Wallonië, een Spanje in catalonië, baskenland en verder, dan zal op den duur de grootste landen die één zijn gebleven, namelijk Duitsland en Polen ofzo, alles te zeggen hebben. Dat of we moeten met zijn 50 over alles overeenkomen en het wordt een zooitje.
Sammy Tanghe
Sammy Tanghe
2,000 Premium Club Member
2,000 Premium Club Member

Posts : 2418
Points : 2499
Join date : 2010-03-21

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by counterstriker 2010-06-01, 17:14

Sammy Tanghe wrote:

- sta me toe argument 1 ff in het belachelijke te trekken: "OMG, ik kan niet voor Milquet of Onkelinkx stemmen, ik ga ni meer in Halle-Vilvoorde wonen, ze!"
Het splitsen van BHV an sich verandert enkel de kiesprocedures in deze regio. En wat er niet bij vermeld wordt, is dat als dit wegvalt, de Brusselse Vlamingen helemaal ondervertegenwoordigt zullen worden. Maar verfransing in de zin van Franstaligen die in de randgemeentes rond Brussel gaan wonen, zal blijven.
- de verwezelijkingen van die taalstrijd gaan nu wel ver: in feite heeft dat een wig geslagen in enige gemeenschappelijke cultuur die we hadden.
- Cijfers worden altijd mee geschermd. Feit is dat vroeger Wallonië, in zijn gloriedagen, Vlaanderen subsideerde, nu omgekeerd, wie weet het morgen? (het onderzoek enkele jaren geleden dat dit tegensprak, maakte enkele fouten, o.a. dat tolrechten die werden geheven op goederen onderweg van en naar Waalse fabrieken op het conto van Vlaanderen werd gezet, omdat die geïnd werden in Antwerpen. Maar zonder Waalse fabrieken waren die goederen nooit gepasseerd dusja)
- hou er rekening mee dat indien je gaat naar een europa van regio's de grootste nationalistische regio's nog meer te zeggen hebt. Als je allerlei landen gaat afbreken, zoals een UK in schotland, wales, engeland en Noord-Ierland, een België in Vlaanderen en Wallonië, een Spanje in catalonië, baskenland en verder, dan zal op den duur de grootste landen die één zijn gebleven, namelijk Duitsland en Polen ofzo, alles te zeggen hebben. Dat of we moeten met zijn 50 over alles overeenkomen en het wordt een zooitje.

- Goh, ik ben ex-inwoner van de BHV regio, en ik zag toch meer en meer verfansing, iets wat me persoonlijk mateloos stoorde, daarnaast ben ik ervan overtuigd dat dit een maatregel zou kunnen zijn om de verfransing te stoppen, al is dit maar pure specualtie, voorts denk ik dat wonen in een vlaamse gemeente met een vlaamse adminstratie en een vlaams bewind anderstalingen er zal toe aanzetten om zich meer te integreren (hieirn spreek ik deels uit ervaring nadat ik in het middelbaar een eindwerk omtrent immigratieproblemen heb gemaakt)
- Goh een wig, in zekere zin wel ja, maar ik ben daar fier op dat we juist die vlaamse eigenheid hebben
- Je hebt gelijk wat betreft het historisch economisch plaatje, maar zoals gezegd met het waals stemgedrag in het achterhoofd houdend zie ik wallonie nog niet meteen een grotere economische speler dan vlaanderen te worden
- goh wat betreft de regio's bedoel ik niet dat vlaanderen onafhankelijk in europa zou moeten deelnemen dat moet een staatsaangelegenheid blijven, ik heb het meer op een verdere splitsing van bevoegdheden die momenteel nog nationaal zijn en vooral de RSZ splitsing. En voorts is de huidige europese unie in veel materie niet zo opgebouwd dat de grotere landen het meest te zeggen, het ligt veel gecompliceerder dan dat.

counterstriker
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 348
Points : 400
Join date : 2010-05-11
Location : eBrussels

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by oXyTeC 2010-06-01, 17:23

Sammy Tanghe wrote:
counterstriker wrote:@ Val3ian

-ik ben bewust van dat bhv feit, maar het zal allezins meer franstaligen ontmoedigen om daar te komen wonen, wat de verfransing zal stoppen, voorts zullen de kinderen van die franstaligen vlaams blijven leren op vlaamstalige scholen (tenzij ze in brussel naar school gaan)
- Ik ken de geschiedenis, maar de taalstrijd die belgië in ons verleden (ik meen dat de laatste uit de jaren 50 is, niet zeker allezins) mag niet verloren gaan.
- Propaganda echt niet; cijfers heb ik gezien destijds in middelbaar, zou het eens moeten opzoeken wat de exacte situatie nu is, maar het zal niet veel schelen.
- De autonomie voor de regio's voor nationale/regionale aangelegeheden moet er komen, voor internationale kwestie's moet europa belangrijker worden ipv individuele landen.

- sta me toe argument 1 ff in het belachelijke te trekken: "OMG, ik kan niet voor Milquet of Onkelinkx stemmen, ik ga ni meer in Halle-Vilvoorde wonen, ze!"
Het splitsen van BHV an sich verandert enkel de kiesprocedures in deze regio. En wat er niet bij vermeld wordt, is dat als dit wegvalt, de Brusselse Vlamingen helemaal ondervertegenwoordigt zullen worden. Maar verfransing in de zin van Franstaligen die in de randgemeentes rond Brussel gaan wonen, zal blijven.

het feit is dat bhv vlaamse grond is men zou er niet op Milquet en nog wa andere pipo's/pipa's mogen stemmen, of het zou zo voor heel het land moeten zijn en in beide richtingen
op waals gebied ook vlaamse lijsten etc..
al vind ik wel als je in een regio gaat wonen waar een andere taal de hoofdtaal is dat je die moet leren

Sammy Tanghe wrote:
- de verwezelijkingen van die taalstrijd gaan nu wel ver: in feite heeft dat een wig geslagen in enige gemeenschappelijke cultuur die we hadden.

100% gelijk, maar de taal word wel meer en meer engels en eigelijk is mandereens ( chinees ) de meest gesproken taal btw

Sammy Tanghe wrote:
- Cijfers worden altijd mee geschermd. Feit is dat vroeger Wallonië, in zijn gloriedagen, Vlaanderen subsideerde, nu omgekeerd, wie weet het morgen? (het onderzoek enkele jaren geleden dat dit tegensprak, maakte enkele fouten, o.a. dat tolrechten die werden geheven op goederen onderweg van en naar Waalse fabrieken op het conto van Vlaanderen werd gezet, omdat die geïnd werden in Antwerpen. Maar zonder Waalse fabrieken waren die goederen nooit gepasseerd dusja)

de ene zegt dit de andere dat en beiden hebben historishe teksten die telkens waarheden in zich hebben .... let the past be the past and move on

Sammy Tanghe wrote:
- hou er rekening mee dat indien je gaat naar een europa van regio's de grootste nationalistische regio's nog meer te zeggen hebt. Als je allerlei landen gaat afbreken, zoals een UK in schotland, wales, engeland en Noord-Ierland, een België in Vlaanderen en Wallonië, een Spanje in catalonië, baskenland en verder, dan zal op den duur de grootste landen die één zijn gebleven, namelijk Duitsland en Polen ofzo, alles te zeggen hebben. Dat of we moeten met zijn 50 over alles overeenkomen en het wordt een zooitje.

we gaan al in die richten ala USA achtig
oXyTeC
oXyTeC
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 250
Points : 255
Join date : 2010-02-05
Age : 36

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Val3rian 2010-06-01, 18:35

+1 voor Sammy en het feit dat BHV goed voor de Brusselse Vlamingen is. Als men BHV splits dan moet het gedaan zijn met 50% vlamingen in de Brusselse regering. En er zal altijd een franstalige lijst zijn (Union Francophone)... het zal dus niets veranderen voor franstaligen... maar wel voor vlamingen. Bye Bye Brussels.

"het waals stemgedrag"
Akkoord maar het gedrag van Vlaamse politici geeft hen (de PS stemmers) geen zin om iets anders te stemmen :s Er bestaat nu eenmaal een PS-systeem in sommige regio's en Vlamingen moeten dat kapot maken.

Op economisch gebied gaat Wallonië naar voren toch (Zelfs in Mons (jaja ik ga toch niet bergen zeggen Very Happy) met Google, Microsoft... en anders in Waals Brabant (Louvain-la-neuve)). Vlaanderen kan nog veel werk verliezen door een crisis (Opel Antwerpen en Ford Genk bijvoorbeeld) terwijl dat allemaal al verloren is in Wallonië.
En Brussel blijft een grote werkgever voor bijde

Vlaanderen heeft procentueel minder werklozen dan Wallonië, voorts heeft Wallonië meestal dezelfde partijen aan de macht, en het zijn nu niet echt partijen die uitblinken op econmische maatregelen (PS) dus het is geen korte termijn denken.

Toch wel. Werkloosheid kan je vechten ... ouderdom niet echt en dat staat Vlaanderen te wachten :s

Val3rian
Diligent Poster
Diligent Poster

Posts : 121
Points : 126
Join date : 2010-05-03
Age : 34
Location : eBrussels (RL: Wallonia)

http://www.erepublik.com/fr/citizen/profile/3174192

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by counterstriker 2010-06-01, 18:40

Val3rian wrote:+1 voor Sammy en het feit dat BHV goed voor de Brusselse Vlamingen is. Als men BHV splits dan moet het gedaan zijn met 50% vlamingen in de Brusselse regering. En er zal altijd een franstalige lijst zijn (Union Francophone)... het zal dus niets veranderen voor franstaligen... maar wel voor vlamingen. Bye Bye Brussels.

"het waals stemgedrag"
Akkoord maar het gedrag van Vlaamse politici geeft hen (de PS stemmers) geen zin om iets anders te stemmen :s Er bestaat nu eenmaal een PS-systeem in sommige regio's en Vlamingen moeten dat kapot maken.

Op economisch gebied gaat Wallonië naar voren toch. Vlaanderen kan nog veel werk verliezen door een crisis (Opel Antwerpen en Ford Genk bijvoorbeeld) terwijl dat allemaal al verloren is in Wallonië.

Vlaanderen heeft procentueel minder werklozen dan Wallonië, voorts heeft Wallonië meestal dezelfde partijen aan de macht, en het zijn nu niet echt partijen die uitblinken op econmische maatregelen (PS) dus het is geen korte termijn denken.

Toch wel. Werkloosheid kan je vechten ... ouderdom niet echt en dat staat Vlaanderen te wachten :s


Hahaha, grapjas, met de PS aan de macht zeker? socialisten zijn altijd een ramp voor economie, dat leert niet alleen onze vaderlands geschiedenis ons.
Brussel is sowieso al verfranst, als vlaming heb je daar sowieso al niks te zoeken dat is een hopeloos geval, en Union Francophone, laat ze opkomen en stemmen pakken ze zullen verplicht zijn om alles inclusief hun administratie in het Nederlands te doen.

counterstriker
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 348
Points : 400
Join date : 2010-05-11
Location : eBrussels

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Sammy Tanghe 2010-06-01, 19:12

Counterstriker wrote:Hahaha, grapjas, met de PS aan de macht zeker? socialisten zijn altijd een ramp voor economie, dat leert niet alleen onze vaderlands geschiedenis ons.
Brussel is sowieso al verfranst, als vlaming heb je daar sowieso al niks te zoeken dat is een hopeloos geval, en Union Francophone, laat ze opkomen en stemmen pakken ze zullen verplicht zijn om alles inclusief hun administratie in het Nederlands te doen.

ah, tof om te zeggen dat de afgelopen 22 jaar België een slecht economisch beleid heeft gevoerd (1988 Martens VIII regering van CVP/PSC-SP/PS-VU, sindsdien altijd PS in de federale regering gehad) en we dus allemaal armer zijn geworden sinds 1988 ... wacht ...
kijk uit met veralgemening van die zaken, het is onder Rudy Demotte (PS) dat de Waalse economie zich nu hersteld. Het is door samenwerking van socialisten en links-katholieke politici, met andere strekkingen dan nog, dat in geheel europa het systeem van de zorgstaat is geïntroduceerd. Een staat met op economisch vlak enkel een liberale aanpak, kan sommige dingen wel goed doen, maar heeft ook zijn nadelen (zie USA)

oXyTeC wrote:het feit is dat bhv vlaamse grond is men zou er niet op Milquet en nog wa andere pipo's/pipa's mogen stemmen, of het zou zo voor heel het land moeten zijn en in beide richtingen
op waals gebied ook vlaamse lijsten etc..
al vind ik wel als je in een regio gaat wonen waar een andere taal de hoofdtaal is dat je die moet leren

eens met kunnen stemmen op walen in Vlaanderen en Vlamingen in Wallonië, al was het eindresultaat uiteindelijk maar symbolisch. In mijn persoonlijke opinie is de splitsing van de federale partijen in een waalse en vlaamse variant één van de oorzaken dat politici elkaar nu niet kunnen vinden en dat populistische voorstellen tegen de andere bevolkingsgroep zoveel aanhang heeft.
en het leren van de taal eveneens mee akkoord, maar het klimaat atm in vlaanderen tov franstalige sprekers is wel rot. Ik ken mensen van buiten België die naar Antwerpen zijn gemigreerd en de Nederlandse taal nog niet machtig waren in hun begindagen. Dus ze proberen met Frans, dat ze wel in hun thuisland hadden geleerd, de eerste dagen toch te overleven. Die mensen werden in hun gezicht uit gescholden voor ik weet niet wat meer, puur omdat ze het nog niet kenden. Dat creeërt wel een toffe atmosfeer om de taal aan te leren.

counterstriker wrote:Goh, ik ben ex-inwoner van de BHV regio, en ik zag toch meer en meer verfansing, iets wat me persoonlijk mateloos stoorde, daarnaast ben ik ervan overtuigd dat dit een maatregel zou kunnen zijn om de verfransing te stoppen, al is dit maar pure specualtie, voorts denk ik dat wonen in een vlaamse gemeente met een vlaamse adminstratie en een vlaams bewind anderstalingen er zal toe aanzetten om zich meer te integreren (hieirn spreek ik deels uit ervaring nadat ik in het middelbaar een eindwerk omtrent immigratieproblemen heb gemaakt)

zoals eerder gezegd, het splitsen van BHV zou eigenlijk daar niks aan mogen veranderen, in die zin, het niet kunnen stemmen voor franstalige partijen zal geen effecten hebben op de wetten en regels die worden uitgevaardigd in dit gebied. Omdat een boel van die wetten en regels Vlaams gewest en gemeenschap hun domein zijn.

counterstriker wrote:Je hebt gelijk wat betreft het historisch economisch plaatje, maar zoals gezegd met het waals stemgedrag in het achterhoofd houdend zie ik wallonie nog niet meteen een grotere economische speler dan vlaanderen te worden

stemgedrag kan veranderen, politici ook. Ergens eens gelezen dat Mangain in feite wel pragmatischer zou kunnen optreden tov de huidige situatie, maar dat zolang Milquet halsstarrig haar non uitspreekt, hij niet kan terugkrabbelen. Een opbod politiek langs Waalse zijde.

counterstriker wrote:goh wat betreft de regio's bedoel ik niet dat vlaanderen onafhankelijk in europa zou moeten deelnemen dat moet een staatsaangelegenheid blijven, ik heb het meer op een verdere splitsing van bevoegdheden die momenteel nog nationaal zijn en vooral de RSZ splitsing

bepaalde bevoegdheden kunnen gesplitst worden, maar sommige zouden ook terug federaal moeten kunnen gaan. Vlaanderen bijvoorbeeld aansprakelijk maken voor het betalen van haar ambtenaarspensioenen zou in feite deelstaatmaterie moeten worden (het aantal ambtenaren en mensen in staatsdienst in Vlaanderen is de afgelopen 5 à 10 jaar gestegen van 1/4 van de beroepsbevolking tot 1/3, hetzelfde aantal als in Wallonië), maar omgekeerd kan tewerkstelling mss beter terug op nationaal niveau gezet worden (omdat tot voor de crisis er in bepaalde plaatsen in Vlaanderen er een arbeidstekort was terwijl net over de taalgrens er arbeidsoverschot was, maar aparte regio's => amper samenwerking over de grenzen heen)
over RSZ en die cijfers: Vlaanderen is idd de grootste betaler en wallonie grootste ontvanger, maar als je de regio's afsplitst zie je bvb dat Waals Brabant en Luxemburg ook meer betalen dan ontvangen en dat Limburg bvb meer ontvangt dan betaald. Het verschil zit niet zozeer in verschil Vlaanderen-Wallonië, maar eerder in verschil verstedelijking/nieuwe industriën <=> achtergebleven industriën. Maar dat is natuurlijk iets dat politici niet graag vertellen aan ons ...
Sammy Tanghe
Sammy Tanghe
2,000 Premium Club Member
2,000 Premium Club Member

Posts : 2418
Points : 2499
Join date : 2010-03-21

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by oXyTeC 2010-06-01, 19:39

eens met kunnen stemmen op walen in Vlaanderen en Vlamingen in Wallonië, al was het eindresultaat uiteindelijk maar symbolisch. In mijn persoonlijke opinie is de splitsing van de federale partijen in een waalse en vlaamse variant één van de oorzaken dat politici elkaar nu niet kunnen vinden en dat populistische voorstellen tegen de andere bevolkingsgroep zoveel aanhang heeft.
en het leren van de taal eveneens mee akkoord, maar het klimaat atm in vlaanderen tov franstalige sprekers is wel rot. Ik ken mensen van buiten België die naar Antwerpen zijn gemigreerd en de Nederlandse taal nog niet machtig waren in hun begindagen. Dus ze proberen met Frans, dat ze wel in hun thuisland hadden geleerd, de eerste dagen toch te overleven. Die mensen werden in hun gezicht uit gescholden voor ik weet niet wat meer, puur omdat ze het nog niet kenden. Dat creeërt wel een toffe atmosfeer om de taal aan te leren.

als je ergens gaat wonen waar men een andere taal spreekt leer je op zen minst een aantal zinnen voor je daar gaat wonen
het moet niet perfect zijn, maar als je toont dat je moeite doet zijn vlamingen toch veel vriendelijker
( er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen )
oXyTeC
oXyTeC
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 250
Points : 255
Join date : 2010-02-05
Age : 36

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Sammy Tanghe 2010-06-01, 19:46

wat ik er gewoon mee bedoel: respect moet van beide kanten komen, en als er zo'n stel radicale flaminganten dan ambetant komen doen in je voorhof, ben je niet snel geneigd terug respect te geven Razz
Sammy Tanghe
Sammy Tanghe
2,000 Premium Club Member
2,000 Premium Club Member

Posts : 2418
Points : 2499
Join date : 2010-03-21

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by oXyTeC 2010-06-01, 19:51

Sammy Tanghe wrote:wat ik er gewoon mee bedoel: respect moet van beide kanten komen, en als er zo'n stel radicale flaminganten dan ambetant komen doen in je voorhof, ben je niet snel geneigd terug respect te geven Razz

en die zijn dan de uitzonderingen :p
maar dat zouden ze ook moeten weten we zijn belgie he hier kan men alles :p
oXyTeC
oXyTeC
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 250
Points : 255
Join date : 2010-02-05
Age : 36

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by counterstriker 2010-06-01, 19:53

oXyTeC wrote:
Sammy Tanghe wrote:wat ik er gewoon mee bedoel: respect moet van beide kanten komen, en als er zo'n stel radicale flaminganten dan ambetant komen doen in je voorhof, ben je niet snel geneigd terug respect te geven Razz

en die zijn dan de uitzonderingen :p

+1

ah en op sammy's lange bericht ik ga deels akkoord en deels niet, maar heb geen zin op een replie en discussie erover xD.

counterstriker
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 348
Points : 400
Join date : 2010-05-11
Location : eBrussels

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Reaussou 2010-06-01, 20:05

Hahaha, grapjas, met de PS aan de macht zeker? socialisten zijn altijd een ramp voor economie, dat leert niet alleen onze vaderlands geschiedenis ons.

Wil ik u er op wijzen dat de huidige bankencrisis opgevangen is met socialistische remedies?
Verder stelde LDD voor aan Vlaanderen om Opel Antwerpen op te kopen en tijdelijk zelf te runnen.

Socialisme redt de economie telkens wanneer de luchtbel springt.
Reaussou
Reaussou
Admin
Admin

Posts : 387
Points : 445
Join date : 2010-03-08
Age : 37

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Val3rian 2010-06-01, 20:09

En een grote +1 voor Sammy Very Happy

Val3rian
Diligent Poster
Diligent Poster

Posts : 121
Points : 126
Join date : 2010-05-03
Age : 34
Location : eBrussels (RL: Wallonia)

http://www.erepublik.com/fr/citizen/profile/3174192

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by counterstriker 2010-06-01, 20:11

Reaussou wrote:
Hahaha, grapjas, met de PS aan de macht zeker? socialisten zijn altijd een ramp voor economie, dat leert niet alleen onze vaderlands geschiedenis ons.

Wil ik u er op wijzen dat de huidige bankencrisis opgevangen is met socialistische remedies?
Verder stelde LDD voor aan Vlaanderen om Opel Antwerpen op te kopen en tijdelijk zelf te runnen.

Socialisme redt de economie telkens wanneer de luchtbel springt.

Is uw volste recht om zo te denken, godzijdank doet de gemiddele vlaming dit niet Wink.

counterstriker
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 348
Points : 400
Join date : 2010-05-11
Location : eBrussels

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Reaussou 2010-06-01, 20:15

Gelukkig doet de overheid dat in de gemiddelde vlaming zijn plaats.
Reaussou
Reaussou
Admin
Admin

Posts : 387
Points : 445
Join date : 2010-03-08
Age : 37

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by counterstriker 2010-06-01, 20:17

Reaussou wrote:Gelukkig doet de overheid dat in de gemiddelde vlaming zijn plaats.

Daarom ook dat rechts verkiezing na verkiezing meer terrein wint op links, de mensen zijn linkse maatregelen beu.
En Terecht Smile

counterstriker
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 348
Points : 400
Join date : 2010-05-11
Location : eBrussels

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Reaussou 2010-06-01, 20:26

Oké, 'k zie u bij de volgende crisis, als ze in het onderwijs snoeien?
Reaussou
Reaussou
Admin
Admin

Posts : 387
Points : 445
Join date : 2010-03-08
Age : 37

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Theneka 2010-06-01, 20:30

Aangezien ik te leeg ben om vorige te lezen...
Ik stem sowiso op de partij waar ik lid van ben, de LSP. Ik weet dat de meeste mensen vinden dat dat weggesmeten is, maar er is geen enkele andere partij die ook maar x van inhoudelijk verschil heeft (uitgezonderd PVDA, maar ik heb te veel slechte ervaringen met die mannen...) ze zijn allemaal liberaal, gaan allemaal besparen op onze kap, en nog NVA nog LDD heeft een deftig programma. De meeste zijn een bende populisten.

Nu ff @ Reausso: WTF engels? Das pas zever... Dan ben je helemaal onze taal, cultuur en identiteit kwijt. Dat is gewoon kiezen voor de makkelijkste weg, de oplossing moet structureel zijn, niet gewoon de taal veranderen. De taal veranderen, gewoon toegeven aan het engels, is gewoon absurd.
Theneka
Theneka
2,000 Premium Club Member
2,000 Premium Club Member

Posts : 2587
Points : 2626
Join date : 2010-01-31
Age : 112
Location : +-Kortrijk

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by counterstriker 2010-06-01, 20:59

Lijst Dedecker Programma punten:
LDD - 10 puntenprogramma

NVA programma punten:
NVA programma punten verkiezingen 2010

wordt een moeilijke keuze tussen deze twee, beiden hebben ideeën die ik volledig steun.

Tegenover de linkse anarchisten en communistische ideeën (die mijn steun allesbehalve hebben)

counterstriker
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 348
Points : 400
Join date : 2010-05-11
Location : eBrussels

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Reaussou 2010-06-01, 21:21

Wat heb ik aan taal, cultuur en identiteit?
Reaussou
Reaussou
Admin
Admin

Posts : 387
Points : 445
Join date : 2010-03-08
Age : 37

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Jacob van Artevelde 2010-06-02, 08:57

counterstriker wrote:Lijst Dedecker Programma punten:
LDD - 10 puntenprogramma

NVA programma punten:
NVA programma punten verkiezingen 2010

wordt een moeilijke keuze tussen deze twee, beiden hebben ideeën die ik volledig steun.

Tegenover de linkse anarchisten en communistische ideeën (die mijn steun allesbehalve hebben)

Deze morgen in het nieuws: (L)DD gaat op brugpensioen, uw keuze wordt dus gemakkelijker counterstriker Wink

Nog even inpikken op 1 topic uit de vele:
Het is niet omdat ik op NV-A stem en voor een autonomer Vlaanderen, dat ik tegen Europa ben, of tegen de Walen.
Ik denk gewoon dat een structuur met een autonomer Vlaanderen en Wallonie efficienter zal werken. Onder welke vorm dat juist is (confederalisme, separatisme, ...), daar spreek ik mij niet over uit, maar zoals het nu is, werkt het helemaal niet. Samenwerking met alle landen en regios in het kader van Europa is een must.
Het is te laat om nog terug te gaan naar 1 regering, 1 België. Voor mij persoonlijk heb ik daar te weinig binding mee. Ik voel mij verbonden met de Vlaamse cultuur.
Samenwerking met Wallonie is voor mij hetzelfde als samenwerken met Nederland of Duitsland of ... niet meer, niet minder.
Jacob van Artevelde
Jacob van Artevelde
Forum Titan
Forum Titan

Posts : 462
Points : 562
Join date : 2010-03-27
Location : Vlaanderen

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Rithulme 2010-06-02, 12:29

geen discussie maar voor de statistieken:

groen! 2X
Rithulme
Rithulme
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 225
Points : 270
Join date : 2010-01-21

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by venusje 2010-06-02, 14:04

wat ben ik toch blij dat ik verjaar in september. nu moet ik niet gaan stemmen:p

venusje
Forum Newbie
Forum Newbie

Posts : 4
Points : 8
Join date : 2010-05-24
Age : 31

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by oXyTeC 2010-06-02, 14:07

mijn zus heeft minder geluk die mag voor de eerste keer stemmen :p

ik zelf mag al voor de 5 keer ofzo stemmen en ben nog maar 23 lol
oXyTeC
oXyTeC
Forum Hero
Forum Hero

Posts : 250
Points : 255
Join date : 2010-02-05
Age : 36

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Gregoir 2010-06-02, 15:43

lol ik ben de enige hier die uitkijkt naar de splitsing van belgie? :-)

Nuja, ik volg het al een aantal jaar nie meer en ben toch van plan om te emigreren, maar mijn stem gaat naar LDD omwille van hun echt liberaal programma

en btw, ik kijk uit naar de splitsing van belgie omdat volgens mij het systeem dringend dient hervormd te worden (lees: ERG fors terugschroeven van de overheid), in beide landsdelen, niet omwille van nationalistische sympathieen of zo. als dit kan binnen belgie ca va, maar lijkt mij vrij onwaarschijnlijk :-)
Gregoir
Gregoir
Regular Poster
Regular Poster

Posts : 73
Points : 77
Join date : 2010-03-23
Age : 38

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Theneka 2010-06-02, 17:14

België is iets. Vlaandere is niets, net als wallonië. Ik ben voor een gemeenschapsoplossing voor België, of misschien zelfs liever een nationale kieskring. Dat zou tenminste ergens op slaan.

NVA maakt constant beloften, ik wil gerust eens zien welke ze ervan kan waarmaken, want De Wever is de laatste tijd al serieus aan het inbinden op zijn 'Vrij Vlaanderen' ex-VB standpunt...
Theneka
Theneka
2,000 Premium Club Member
2,000 Premium Club Member

Posts : 2587
Points : 2626
Join date : 2010-01-31
Age : 112
Location : +-Kortrijk

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Sammy Tanghe 2010-06-02, 17:21

om stemmen te ronselen, hij is nu doorgebroken bij het grote publiek, dus nu mag hij niet teveel mensen tegen zich in het harnas jagen.

Aan de overkant van de taalgrens wel mooi: Javaux van ecolo die Milquet terugroept op haar uitspraken ^^
Sammy Tanghe
Sammy Tanghe
2,000 Premium Club Member
2,000 Premium Club Member

Posts : 2418
Points : 2499
Join date : 2010-03-21

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by JHemelhof 2010-06-02, 20:49

Dolbij toen ik dit artikel las ^^ Bye bye argumenten, Maingain cheers
JHemelhof
JHemelhof
Diligent Poster
Diligent Poster

Posts : 189
Points : 214
Join date : 2010-05-12
Age : 29

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by shadowukcs 2010-06-02, 20:55

Moest Belgie splitsen worden zou Vlaanderen het 2e rijkste land in Europa worden, Walonië één van de armste.


Zegt genoeg denk ik


dat gezegd zijnde, extreem rechts is mijn stijl niet. Waarschijnlijk zal ik voor openVLD (misschien toch NV-A, ben er nog niet uit) stemmen.
shadowukcs
shadowukcs
BANNED

Posts : 7614
Points : 8406
Join date : 2010-01-21
Age : 112

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Theneka 2010-06-02, 20:56

lolz :p
Theneka
Theneka
2,000 Premium Club Member
2,000 Premium Club Member

Posts : 2587
Points : 2626
Join date : 2010-01-31
Age : 112
Location : +-Kortrijk

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Aldous Zamiatin 2010-06-03, 04:18

Het is best grappig om te zien hoe bij de meeste deelnemers aan deze discussie RL overtuigingen weinig verschil vertonen met hun eRep politieke houding Wink
Aldous Zamiatin
Aldous Zamiatin
1,000 Club Member
1,000 Club Member

Posts : 1218
Points : 1349
Join date : 2010-01-21
Location : eBelgium

Back to top Go down

bijna verkiezingen - iemand goesting? Empty Re: bijna verkiezingen - iemand goesting?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum